Bom og andre fejl.

Bom og andre fejl.

I dette afsnit gennemgås:
--  Et bom, hvad skete der og hvordan blev det løst.
--  Gå ikke tilbage til en fuser!
--  Manglende post, hvorfor og hvordan du kan undgå det.
Et bom fra det virkelige liv.
Her er en del af et O-kort, der blev brugt ved Veteran WM i 2006, afholdt i Canada.
Det var første kvalifikationsløb, og det gik ikke helt som planlagt.

Men hvad med tiden for de  500m? 24.44 svarende til 48 min. pr. km. Hvis der regnes med at strækket bør løbes på 15 min. pr. km., er bommet på 17 min.
Hvis jeg ikke havde læst mig ind ved mosen, var det blevet meget større.

Gå aldrig tilbage til en fuser!
I de sidste par afsnit har du lært, hvordan du kan finde tilbage, på kortet, efter et bom.
Du har også lært, at det ofte kan være en god ide at søge tilbage til
SSU, og prøve igen.
MEN er det en god ide? Er det netop ikke det, der giver de allermest tidskrævende bom?
Manglende Post.
Der er meget, der kan gå galt, når vi orienterer.
-- Du har allerede lært hvordan du, kan klare dig hvis du
         opdager, at du har registreret en forkert post.
-- Du har lært om bom og hvad du skal passe på.
-- En gang imellem overser du en post på din bane, og bliver
         diskvalificeret. Det kommer der 2 eksempler på her.

Manglende post ved et stafetløb.
Ved stafetløb, og andre løb med samlet start, skal du passe på at:
--   Altid checke postens kontrolnummer.
--   Ikke tabe koncentrationen.
--   Ikke miste kortkontakten, når du skal se postbeskrivelserne
      på kortet.

En mærkelig, men velkendt fejl.
Når du er kommet i mål, skal du altid snakke med andre om
de fejl du har lavet.
Måske har de erfaringer med fejlen, og ved hvad du skal
gøre anderledes i fremtiden.

Husk: 
Hvis posterne ligger på linje, og med samme afstand,
er det et oplagt sted at lave fejl.

----- ooo   Afsnittet er slut.   ooo -----

Du kan se de andre afsnit ved at klikke på "det lille hus".