WMOC 2014 rejsen fortsætter:
Efter WM for veteraner i Brazilien er klubbens 6 deltagere på rundtur i Sydamerika.
Vi har modtaget en stribe rejse/nyheds mail.
to 13-11-2014 02:51                                      oooooOOOooooo
Hej Lise og Karl Aage
Ja lobene er slut og vi er kommet videre. Men ikke helt uden besvaerligheder.
Vi forlod Canela - En rigtig, rigtig dejlig by med meget, meget julestemning. Joh ! Julemanden var saamen kommet til byen - Og dette rigtig meget.
Vi var blevet stillet i udsigt, at vi skulle med bus i 12 timer fra Canela til Foz do Iguacu paa graensen mellem Argentina, Brasilien og Paraguay.
Men, men men !!!!!
Det var i mellemtiden aendret til 18 timer.
Per havde tidsplan med bus lordag d. 8. nov. fra Canela kl. 02.15, hvorefter der skulle soves i bussen.
Kl. 02.15 stod der 3 busser, som kan betragtes som nogle busvrag - ramlekasser. Og der blev derefter.
1/3 henne mod Foz koerte den forste bus af vejsen og blev beskadiget i fronten. Ingen kom til skade.
Noget efter braendte nr. 2 bus sammen i motoren. Det roeg ud af motoren.
Vor bus koerte dog videre til naermeste cafetería. Ventetis 2 timer, fordi vor bus, som jo dog stadig koerte, skulle hente de strandede.
De strandede blev bragt til et andet cafetaria, og vor bus hentede saa os igen og koerte saa videre.
Ca 1/2 vejs gik vor bus i staa, og kunnne ikke koere videre.
De andre havde i mellemtiden faaet 2 nye busser, og kom saa op til os, men kunne ikke goere noget. Der var ganske enkelt ikke flere pladser.
Vor bus gik i staa kl. ca. 14.00 soendag d. 9. nov., og vi blev haengende paa dette sted til kl. 22.00.
Da havde mekanikere og chauffoer midlertidigt faaet vores bus til at koere til naermeste by for utilsigtet overnatning.
Vi kom i seng paa dette hotel kl. 01.00 mandag d. 10. nov.
Op naeste morgen kl. 04.30 for afgang kl. 06.00 mod igen Foz do Iguacu i en ny bus der var fremskaffet i loebet af natten af Malin Bjoergkvist (Per´s soester datter) og Pers soen Oskar ca. 19 aar, som var vores guider i bussen.
Vi ankom til Foz do Iguacu mandag d. 10. nov. kl 14.30.
Traette og uden rigtig at have faaet noget og spise.
I Foz do Iguacu findes et af verdens stoerste vandfald pa linie med Niagara Falls og Victoria Falls.
Vi fik besigtiget vandfaldende baade fra Brasilien siden (Foz do Iguacu) og 15 km inde paa Argentina siden (Foz do Iguazu).
Vi havde 1 overnatning i Foz do Iguacu paa Brasilien siden
Vi kom ikke til Paraguay.
Tirsdag d. 11. nov. om aften floj vi til Lima, Peru for en enkel overnatning.
I dag onsdag d. 12. nov er vi da ankommet til Cuscu, Peru lufthavn for overnatning paa hotel Augustin.
Cuscu ligger i 3.400 meter hoejde over havet. og vi har paaoraande faaet oplyst at vi skal passe paa hoejdesyge
Jeg har med henvisning til alt det ovenstaaende kommet ud af rytme med at spise, kommet ud af rytme med at sove ordentlig. Og saa er de mange flyveture - op og ned og op og ned et problema.
Saa nu paa grund af 3.400 meters hoejde er jeg blevet let svimmel.
Det er flere af de andre ogsaa blevet.
I vort selskab har vi ogsaa Arne Grondahl, Torben Kristensen, Preben Lupnav, Jens Fladberg , Niels Lyhne og Niels Henruik Holscher.
I morgen er der 1 dags rundtur i Cusco. Og un skal jeg op og sove.
Kl. er 20.46 Cusco tid - kl. 02.46 DK tid.
Haaber jeg ikke er svimmel i morgen.
Anne-Lise er ikke svimmel.
Hilsen Tom og Anne-Lise

to 13-11-2014 22:30                                      oooooOOOooooo
Hej Lise og Karl Aage
Nu er det hele ikke saa negativt, som jeg anfoerte i gaar i min e-mail.
Hovedparten af det vi hidtid har oplevet har fungeret og har vaeret ganske positivt.
Flyveturene Kobenhavn > Frankfurt > Sao Paulo < Rio de Janeiro gik planmaessigt og vi landede i Rio til tiden onsdag d. 29. juli.
Vi var i Rio i 2 naetter, hvor vi har vaeret paa Copacabana, Ipanema Beach, hvor vi var vandet.
Vi boede paa hotel helt ned til taet paa Ipanema Beach .
Vi har vaeret med tandhjulstog op ad bjerget til kristusstatuen paa toppen af bjerget.
Vi var i Linbana (svaevebane) mellem flere toppe, og har vaeeret rundt i Rio.
Der var 35 gr. C varme og meget sol i Rio.
Efter Rio de Janeiro flog vi til Porto Alegre, hvor der var kvalifikation O-sprint i en meget flad graespark.
Temperaturen sank her til 22 gr. C
Vi besoegte ogsaa fodboldstadion i Porto Alegre, hvor der i sommer blev spillet VM i Fodbold.
Vi fik betraadt graesset, som er leveret af DLF Trefolium, Danmark.
Efter 2 naetter i Porto Alegre koeret vi i bus til Canela, hvor der saa var O-sprint finale og de 3 loeb, hvoraf det sidste var finale.
Aarsagen til at vi skulle i bus i 18 timer var, at der ikke er lufthavn i Canela.
Derfor var alternativet 4 timers bustur tilbage til Porto Alegre, hvorfra der saa skulle have vaeret fly til Sao Paulo, videre derfra til Foz do Iguacu.
I Canela var der tordenvejr ca. hver anden aften, men om dagen var der 21 - 22 Gr. C.
Busturen Canela > Foz do Iguacu har jeg skrevet om. Den oplevelse kunnne vi have vaeret foruden.
Men Foz do Iguacu - vandfaldende - var en kaempe oplevelse.
Temperaturen i Foz do Iguacu var da vi ankom 38 gr. C, men naeste dag regnede det hele dagen og vi var nede paa20 gr. C
Fra Foz floj vi til Lima Peru, hvor der saa var yderligere 3 timers forskel.
Vi havde 1 overnatning i Lima, Peru. Temp. ca. 22 gr. C
Vi er nu kommet til Inkaland - Cusco - Og det baere det meget praeg af.
Vi ankom jo i gaar onsdag d. 12. juli og skal vaere her til paa mandag d. 18. juli.
Vejret er lette skyet, hvor solen dog skinner igennem. Ca. 24 gr. C.
Men vi er jo kommet op i 3.400 meters hoejde, og flere har mere eller mindre daarlig p.g.a. hoejdesyge.
Nogle tager hoejdesyge piller.
Anne-Lise og jeg har dog ikke taget noget, og vi har det i dag torsdag begge helt OK.
Vi tygger nogle cocablade, som vi i perioder saetter fast mellem taenderne og laeben, og saa tygger i igen. Det hjaelper lidt paa en eventuel hoejdesyge.
I dag har vi vaeret paa vandretur til Cuscos faestningsvaerk beliggende 300 meter hoejere end byen. Alsaa i 3.700 meters hoejde over havet.
Bare man gaar meget, meget , meget langsomt saa klarer man det uden for meget forpustethed.
Der skal godt nok bruges noget ilt til kroppen, saa man traekker en gang i mellem vejret lidt hurtigere.
Flere i Per Nordahls gruppe paa omkring 200 personer her i Cusco er stadig noget med svimmel, hovedpine, traethed, manglende luft (ilt), og nogle faa har det rigtig daarligt.
Men Anne-Lise og jeg selv har det helt OK uden problemer her i hoejden.
I morgen skal vi paa heldagstur til Scared Valley med lidt vandretur.
Paa lordag og sondag skal vi paa 2 dages vandretur - i alt 16 - 17 km - til Macchu Piccu, inden vi paa mandag forsaetter til Equador.
Hilsen Tom og Anne-Lise

lø 15-11-2014 15:36                                      oooooOOOooooo
Vi har modtager en større mail med billeder og henvisninger. Den er kun muligt at gengive teksten her.
Til interessede
Vi er nu i Cusco, Peru.
Dette er Inkaland, og det er ganske tydeligt INKALAND.
Cusco er en Peru by med ca,. 348.000 indbyggere.
Stoerstedelen af befolkningen er Inkafolk.
Meget smalle gader.

Cusco er en by i det sydøstlige Peru med ca. 300.000 indbyggere. Byen var inkaernes hovedstad, og det menes at det var planen, at byens grundplan skulle ligne en puma.
"        Areal: 70.015 km²
"        Vejr: 14 °C, vind N på 0 m/s, 48 % fugtighed
"        Befolkningstal: 348.935 (2007) Forenede Nationer
"
"        Universitet: National University of Saint Anthony the Abbot in Cuzco
"        Seværdigheder
Cusco By er beliggende i 3.400 meters hoejde over havet.
Vi ankom til Cusco onsdag aften d. 12. november og skal vaere her til tirsdag morgen d. 18. nov. inden vi fortsaetter med bus 348 km til Puno ved Titicacasoen.
Vi ankom og flere havde fra start af onsdag aften hoejdesyge, som gav svimmelhed, kvalme, hovedverk (hovedpine), og i almindelighed utilpashed.
Nogle tog fra start af hoejdesygepiller og panodil.
Jeg selv undlod, men havde dog en svag svimmelhed, som dog var vaek naeste morgen.
I dag er der ingen problemer.
Torsdag d. 13. nov. var vi paa sightseeing i Cusco by og vandrede op i 3.700 meters hoejde til faestningen over Cusco - Saksaqwamann.
Inkaerne havde i slutningen af 1300´tallet og i 1400 tallet bygget faestninger til forsvar for Inkaernes byer. Til forsvar fra angribende fra Amazonlandet.
Det blev imidlertid Spanierne der fra 1533 blev overmagten og fik oedelagt og nedbrudt stoersteparten af samfundene og faestningerne
Hovedparten af de mennesker vi ser i gaderne er efterkommere fra Inkaerne.
I gaar fredag 14. nov. var vi paa heldagsudflugt til Sacred Valley med besoeg paa et par faestninger Pisaq og Ollantaytambo, og paa besoeg i nogle Inkasamfundsbyer.
Vi var ogsaa paa besoeg i flere Inka samfund, hvor der solgtes Peruvianske og Inka producerede strikvarer m.m.
Overalt hoeres Panflojte musik og overalt er der mange lamaer.
I dag loerdag d. 15. nov. er der hviledag, hvor vi skal paa besigtigelse i Cusco by og bl. a. besoege Inkamuseet i byen.
I morgen soendag og paa mandag er der 2-dages vandring til Machu Picchu.
Det var dengang i 1500 tallet en af de faa samfund spanierne ikke fik opdaget og i samme grad fik oedelagt.
Vi skal fra Cusco med bus tidlig morgen til en mindre by paa den anden side af bjergene, hvorfra vi skal fortsaette med tog til start af 2-dages vandringen mod Macchu Picchu. Vi skal dog overnatte i en meget lille by Aguas Calientes inden den anden dags vandring fortsaetter.
Paa tirsdag morgen d. 18. nov. skal vi tidlig op og med bus 348 km til Puno ved Titicacasoen.
WMOC 2014 gik godt og jeg kom rimeligt godt igennem alle 5 loebedage inden vi med bus koerte fra Canela til Foz do Iguacu paa graensen mellem Brasilien, Paraguay og Argentina.
Vi var lige et smut paa 15 km inden i Argentina, hvor vi fik vandretur i Iguazu natioanalparken paa den Argentinske side.
Ved WMOC 2014 i Canela var den aeldste deltager Rune Haraldsson fra Nordkobing i klasse H 95. Han gennemfoerte alle 5 loesdage og blev verdensmester i klasse H 95.
Vi har stadig Rune Haraldsson med paa turen fra Porto Alegre, Canela, Foz do Iguacu, Lima, Cusco, Puno, Titicacasoen, Lima, Equador, Galapagosoerne og hjem igen.
Han har valgt ogsaa at tage hele Per Nordahls fulde rejsepakke paa 1 maaned, som slutter paa Galapagosoerne.
Rune Haraldsson vaelger dog hver gang de korte vandreture paa max. et par km med stave, naar vi andre gerne vaelger op til 15 km.
Hilsen Tom Peter

lø 18-11-2014 04:27                                      oooooOOOooooo
Til Implicerede
Machu Picchu: Paa listen over UNESCO´s Verdens Kulturarv.
Vi har nu vaeret paa 2-dages udflugt (16 - 17. nov.) til Machu Picchu:
I gaar soendag maatte vi tidligt op.
Sondag d. 16. nov.:  Vaekket kl. 04.15
Morgenmad
Busafgang fra hotellet i Cusco kl. 05.20 og ca. 2 1/2 times bustur gn. Chanchiro, Urubamba til Ollantaytambo.
Fra Ollantaytambo skulle vi toget kl. 08.35 dybt ind i Andesbjergene mod Aguas Calientes.
Vi blev dog sat af inden Aguas Calientes (den by kommer jeg tilbage til senere) ved km maerke 104, som var midt paa banelinien.
Derfra kl. ca. 09.45  paabegyndte vi vores dagsvandring paa 12 km med indledende 700 meter stigning ad "The Old INKA Rail", som er de tidligere inkaers stier.
Vi skulle vandre ad denne menneske og Lama sti mod Machu Picchu.
Den var godt nok ikke bred og var konstant klistret paa de meget, meget skraa bjergskraaninger.
Kl. ca. 16.30 naaede vi Machu Picchu uden dog at se saa meget denne dag, idet dette var planlagt til morgendagen 17. nov. 2014.
Vi tog bussen ned til til Aguas Calientes.
Denne by bemaerkede sig ved ikke at have nogen biler. Den eneste forbindelse til omverdenen var togforbindelsen.
Man kunne simpelthen ikke komme dertil med bil. Der findes ikke veje af nogen art dertil.
Alt bliver bragt til denne lille by, som fuldstaendigt er omfavnet af meget, meget hoje bjerge, ad togforbindelsen.
Ogsaa de busser, som forbinder byen op ad adskillige haarnaalesving op ad bjergsiden til Machu Picchu.
Byen ligger dybt, dybt inde og nede ved floden, som banelinien konstant foelger langt inde i Andesbjergene.
Vi var traeete og overnattede paa Andina med udsigt lodret lige ned i floden.
Jernbanen koerer tvaers igennem byen med butikker, faa hoteller, restauranter med gang fortov paa hver side af jernbanen.
Uden for restauranterne er der udendors servering taet paa, naar toget korer forbi.
Der findes ikke gader kun fortove.
Og saa en grusvej fra byen mod Machu Picchu.
Mandag d. 17. november: Morgenvaekning kl. 04.15 og busafgang til Machu Picchu kl. 05.20 (det var blevet lyst).
Og saa gik busturen op ad bjerget til Machu Picchu.
Vi besigtigede Machu Picchu til kl. ca. 10.30, hvorefter vi igen tog bussen ned til Aguas Calientes.
Det tog 35 minutter ned med bussen.
I Aguas Calientes fik en kop kaffe og besigtigdede bututikker. Jeg koebte en poloshirt. 30 Nuevo Sol ~  ca. 65 DKK.
Kl. 13.37 havde vi afgang med toget tilbage til Ollantaytambo, hvor vores busser afgik kl. 15.45.
Kl. 17.25 var vi tilbage paa Hotel Costa del Sol i Cusco.
I morgen er der bus afgang til Puno og Titicacasoen, hvor vi skal ud og sejle paa Titicacasoen.

ti 25-11-2014 02:52                                      oooooOOOooooo
Hej Karl Aage, Lise, Hans/Ole, Edith, Lone, Erik, Nina m. fl.
I lordags kom vi efter 2 times flyvning fra Guayaquil, Ecuador til Galapagosoerne / Baltra Lufthavn.
Derfra korte vi ganske kort i bus til havnen paa oeen, hvorfra vi blev fragtet over til Isla Santa Cruz.
Derfra blev vi I snappbaatar (speedbaade) til 20 personer fragtet I 2 1/2 time til lsla  Isabella  / Det gik staerkt for sig.
Nu er vi igen i dag blevet fragtet I snappbaatar til Isla Santa Cruz til byen Puerto Ayora.
Vi har I formiddags vaeret paa soetur ud for Puerto Villamill paa Isabella, hvor vi har set havskildpadder, blaafodede suler, pingviner, roede krabber, flamingoer, havleguaner og I oevrigt et helt vildt dyreliv.
Vi har snorklet og der set et helt vildt fiskeliv med meget farvede /  stribede fisk og soeplanter.
Er tilbage i Kastrup meget sent paa torsdag.
Hilsen Tom

ti 25-11-2014 21:35                                      oooooOOOooooo
Til Implicerede
Dette bliver saa det sidste inden jeg er hjemme I DK.
Galápagosøerne (Officielt navn: Archipiélago de Colóner) består af 19 vulkanske øer, der ligger spredt over Ækvator i Stillehavet 972 km vest for Ecuador, ...
I dag har vi vaeret paa formiddagstur til sydamerikas naestlaengste lavatunnel lidt nord for Puerto Ayora.
Vi vandrede igennem tunnelen ca. 1/2 km og kom ud I den anden ende.
Derefter koerte vi til lunch paa en ranch ogsaa lidt nord for Puerto Ayora (12.000 indbyggere).
Der havde der igennem aarhunderede vaeret adskillige rigtig store skildpadder i den naturlige natur.
De fandtes i deres helt rigtige element og helt uden at vaere indhegnet og ned mod en strand paa Isla Santa Cruz.
Paa vores ca. 1/2 km slentrene  vandring saa vi vel ca. 200 mellemstore og store skildpadder (ca. 120 kg stk.).
Der har vel I omraadet vaeret 1.500 skildpadder.
Derefter spiste vi lunch paa stedet og koerte igen I 4 busser tilbage til Puerto Ayora.
Vi holder fri her I eftermiddag.
Per har I dag oplyst os, at flyet til Guayaquil, Ecuador i morgen kl. 12.45 (local tid) til os 152 rejsende er overbooked med ca. 60 personer.
Disse 60 rejsende bliver saa sat paa et senere fly  med risiko for I Guayaquil ikke at naa flyet til Madrid, Spanien.
Vi faar se hvad der sker.
Det betyder jo ikke noedvengivis at det bliver os 10 danske der bliver ramt, og derfor skal med et senere fly.

Vejret er sol, sol, sol, let skyet, 25 gr. varme.Det er til shorts og Tshirt.
Det bliver igen virkelighed om 2 dage til noget helt andet.